Pencak Silat

Indonesië, ook wel bekend als de "Gordel van Smaragd", telt meer dan drieduizend eilanden en eilandjes. Elk eiland verdedigde haar familie en bezittingen tegen aanvallers. De vele familieclans en kleine koninkrijkjes hanteerden hun eigen specifieke gevechtskunst en vaardigheden. Veelal bestudeerde men bewegingen van dieren.

In die woelige tijden werd Pencak Silat, de Indonesische verdedigingskunst, geboren. In de loop der tijden werden de technieken aangepast aan de lokale omstandigheden, de lichaamsbouw, de streekreligie en de adat.

Er bestaan zo'n tweehonderd aparte stijlen met ieder zijn eigen karakteristieke eigenschappen. De Kumangostijl uit Sumatra heeft een rechtopstaande houding vanwege de zanderige gebieden, terwijl de Harimau uit West Sumatra laag over de grond kruipende bewegingen etaleert, vanwege de drassige en slibberige gebieden. De Patei daarentegen, een stijl uit het bergland van Centraal Sumatra wordt gekarakteriseerd door haar soepele en flexibele sprongtechnieken, omdat men van rots naar rots moet springen om steeds boven de tegenstander uit te kunnen komen.

Een paar van de bekendste stijlen in Nederland zijn de Setia Hati en de Tapak Suci uit Java, het eiland waar de meeste repatrianten vandaan komen.

Contact Stichting Rajawali

Sport Kerschoten
Musschenbroekstraat 25
(vrijdag 20.00 - 21.30 uur)

Telefoon: 06 - 46 753 407

Kom langs en krijg vrijblijvend twee proeftrainingen gratis!